20 noviembre 2023

Un torpede trobat a Màlaga demostra la participació de la marina nazi en la Guerra Civil

 L'Alemanya nazi va participar en la Guerra Civil Espanyola en combats al mar com un "banc de proves" de cara a la Segona Guerra Mundial. Aquest fet, una sospita mai reconeguda oficialment, queda confirmat ara amb la troballa davant la costa de Màlaga del torpede que va enfonsar el submarí republicà C-3.

La troballa l'ha fet pública aquest dilluns el cineasta José Antonio Hergueta, que l'any 2006 va dirigir el documental "Operació Úrsula", el nom que tenia l'operació de la marina nazi a la zona. Hergueta n'ha donat detalls juntament amb el marí mercant José Luis Martín.

L'exploració amb un sonar d'escombratge lateral ha permès localitzar el torpede, d'uns sis metres de longitud, 1.700 quilos de pes i una càrrega explosiva de 250 quilos, en un estat gairebé intacte a uns 300 metres d'on hi ha les restes del submarí.

El torpede és al fons marí, a uns 66 metres de profunditat, i podria ser perillós perquè conserva la càrrega explosiva, que per un error no va arribar a detonar en impactar amb el submarí.

Martín i Hergueta ja han comunicat la troballa a la Comandància de Marina i a la Subdelegació del Govern espanyol.

José Antonio Hergueta i José Luis Martín, durant la roda de premsa d'aquest dilluns
José Antonio Hergueta i José Luis Martín, durant la roda de premsa d'aquest dilluns (EFE/Álvaro Cabrera)

"La Guerra Civil en miniatura"

El 12 de desembre de 1936, el submarí era a la costa de Màlaga i havia de navegar cap a l'estret de Gibraltar per rellevar el C-4, però va rebre ordres de quedar-se a la zona com a mesura davant d'un previsible atac. Aquell dia, poc després d'un quart de tres del migdia, el submarí alemany U-34 va llançar un torpede G-7 que va enfonsar el C-3.

El submarí de la marina nazi, dirigit pel comandant Harald Grosse, navegava a la superfície, però en veure el C-3 va submergir-se i va calcular l'anomenat "triangle de tir", que té en compte la velocitat i el rumb de l'objectiu i del torpede. A una velocitat de 30 nusos, uns 55 km/h, el torpede va trigar 53 segons a recórrer els 800 metres que separaven els dos submarins.

El C-3 es va enfonsar davant del barri malagueny del Palo. L'atac va tenir com a testimoni excepcional el vaixell de guerra britànic Acasta, que va fer-ne una descripció detallada.

Reconstrucció de l'impacte del torpede alemany contra el submarí C-3
Reconstrucció de l'impacte del torpede alemany contra el submarí C-3 (EFE/Álvaro Cabrera)

Per Hergueta, la història del C-3 és "la Guerra Civil resumida", com una versió del conflicte en miniatura, perquè el 12 de desembre "explota i es publica l'enfonsament, però al cap de 48 hores s'esborra de la memòria", en el que el cineasta considera que "resumeix tots els oblits i silencis de la guerra".

Aquest silenci sobre l'actuació de l'Alemanya nazi pot estar relacionat, segons Hergueta, amb el fet que en aquella zona, el mar s'entenia com un domini britànic i, l'any 1936, "Hitler no volia provocar els anglesos perquè pensava que encara podia seduir-los".

Martín ha apuntat que Màlaga "va tenir una gran importància estratègica durant la Guerra Civil per la proximitat a Gibraltar", perquè "era l'únic port del Mediterrani a dues hores de navegació de l'Estret". És per això que es va convertir en base dels submarins republicans en els primers mesos del conflicte.

Un impacte "com 14 bombes"

Els tres únics supervivents de l'atac, que en el moment de l'impacte eren a la torreta, recordaven un moviment molt brusc i que la nau es va inclinar de proa i es va enfonsar gairebé immediatament.

L'impacte del torpede va ser en un punt on hi havia 14 ampolles d'aire comprimit, que van esclatar i van esquinçar el casc de la nau, "que per això es va enfonsar de manera instantània", segons ha explicat l'expert en submarins José Luis Martín:

"El C-3 va rebre el cop en el pitjor punt possible, la quaderna 105, on hi havia 14 ampolles d'aire comprimit que eren com 14 bombes, i a causa de l'enorme velocitat el torpede va continuar la trajectòria i va sortir per la banda contrària."

Mentre el submarí s'enfonsava, quan l'aigua va arribar a les bateries de popa, va haver-hi una reacció química en què es va alliberar hidrogen i va provocar "una tremenda explosió que van veure els testimonis des de Màlaga, amb una enorme columna blanca que va desaparèixer al cap de pocs segons, una cosa que només pot ser vapor d'aigua".

Alguns dels tripulants del C-3, fotografiats al submarí
Alguns dels tripulants del C-3, fotografiats al submarí

No hay comentarios:

Publicar un comentario